Čo všetko má druhák stihnúť na hodine?

[ img ]

Pedagogická poradňa pre školáčikov 1.stupňa má pomáhať rodičom školáčikov, poskytnúť pomocnú ruku pri bežných problémoch detí, ktoré spolu s rodičmi ešte len začínajú objavovať školský svet.

Je to pre ne nová planéta, s novými dojmami, podmienkami, a aj obyvateľmi.

To sú starší spolužiaci, ktorí sú tu už doma a predovšetkým pani učiteľky, či lepšie povedané jedna pani učiteľka, veľmi dôležitý a nenahraditeľný sprievodca po cudzej planéte. Spolupráca medzi dospelými, ktorí majú spoločný záujem, ich vzájomná korektná komunikácia a rešpektovanie potrieb dieťaťa a školy je takisto nenahraditeľná.

Ambíciou našej poradne je tejto spolupráci napomáhať, odpovedať na otázky rodičov, prispieť odbornou radou, vyplývajúcou z dlhoročnej učiteľskej praxe, či už v klasickej základnej škole, alebo súkromnej, kde sa vyučuje podľa moderného a efektívneho modelu Integrované tematické vyučovanie.
www.skolafinesa.sk
vybrali.sme.sk linkuj.cz facebook linkedin google live jaggcz addthis

Čo všetko má druhák stihnúť na hodine?

Poslaťod Jaruška »

Dobrý deň,

pred časom som sa na vás obrátila s prosbou, čo robiť, keď je priveľa úloh.

Po rozhovore s pani učiteľkou, keď nám povedala, že veľa úloh bude iba dočasne, kým deti napíšu vstupné testy, sa úlohy načas zmiernili, Po čase sa to opäť vrátilo do starých koľají : 1-2 cvičenia z M, 1-2 zo Sj, vždy čítať (čo je samozrejné, ale čítať môžeme aj svoje knihy), príp. odpísať niečo z čítanky (napríklad celú stranu a k tomu nakresliť obrázok), 2x do týžňa úloha z AJ - hravou formou, a niečo kreatívne: vyrobiť písmenko, napísať sloh (na týždeň) atď. Ešte sa nám k tomu pridali aj cvičenia, ktoré údajne dcéra nestíha v škole. A to aj v stredu. Doma pracuje celkom dobrým tempom, počíta rýchlo, aj z hlavy aj písomne, odpisuje pomalšie, ale mám pocit, že je to v norme - písanie jej trvá trošičku dlhšie, ale nevynecháva písmená a dokonca ani rozlišovacie znamienka. Čítanie je aboslútne bez problémov. Má úloh tak na hodinu, hodinu a pol, normálnym tempom, ale na konci sa to veľmi spomaľuje - už po takej polhodine-trištvrte (napr cc 15-2O príkladov z M alebo 2 matematické úlohy, jedno prepisovacie cvičenie zo Sj,) si musí dať pauzu a je problém sa do toho znova dostať - kritický moment. Tým sa to celé predlžuje. Ešte zostáva napr. básnička alebo niečo dopísať. Dcéra je namrzená, lebo sa chce aj zahrať. Či už doma, alebo v družine.

Zoberme si napríklad matematiku. Pani učiteľka povedala, že druháci by mali na hodine stihnúť oveľa viac ako napr. 2 cvičenia (napríklad po desať príkladov). Súhlasím, ale koľko teda? To čo zostane, dorábajú doma, aj v stredu.

Naše deti teda vraj nestíhajú a mali by byť vo všetkom oveľa samostatnejšie. Pani učiteľka sa tak vyjadrila aj o iných deťoch, ktoré poznám a sú šikovné. V škole robia všetko na rýchlosť, prvých 5 detí dostane pochvalu do ŽK. Zrejme je to stále tých istých prvých 5 detí. Ostatné (16) sa nechytajú a nevie sa prečo.

Ďalší problém je ruch na hodine: V triede je veľa chlapcov a dcéra často hovorí, že je tam rušno. Ja ju povzbudzujem, aby sa naučila sústrediť aj v ruchu, je to dôležité do života. Ale sama nemám z toho dobrý pocit.

Ako to je? Koľko by toho druháci mali stíhať na hodine? Som zmätená.Nemám chuť dcéru zrýchľovať, keď mám pocit, že jej tempo je ok, len požiadavky sú zvláštne.Ona predsa nijako nezaostáva, diktáty aj testy píše dobre, číta veľmi pekne, všetko jej ide. A druhá vec: Mne sa práve vidí, že v niečom by mala spomaliť, napríklad písmo by si mohla cibriť pomalšie a dôkladnejšie, úprava je tiež dôležitá, aj podľa pani učiteľky. Takisto nechápem, že keď si doma otvorí zošit, tak si úlohy robí samostatne, bez nejakého dozoru, a pomerne rýchlo, len sa občas príde spýtať, či správne pochopila. A doma nemáme vždy kľud a nechodíme okolo nej po špičkách, to vôbec nie. To čo som videla v jej školských zošitoch z M bolo niečo iné: Posledné cvičenia začaté a napoly nedokončené.

Ďalšia vec: Dcéra sa nám začala veľmi hrbiť, aj pero drží inakšie - zle. Toto sa už na hodine u druhákov nekontroluje? Minule som bola v triede dcére po veci a v triede neporiadok: Okolo koša rozhádzané papiere, na laviciach porozhadzované knihy, na zemi hodených pár uterákov. Toto sme si my ako deti na základnej škole v živote nemohli dovoliť. Poriadok musel byť.

Ďalšia vec: Deti robia veľa z fotokópií, čo by bolo fajn, ak sú tam lepšie cvičenia. Na fotokópie si deti priniesli/ vyrobili akési portfólia. Lenže tie fotokópie majú všelikde potratené a raz sa už stalo, že si ju dcéra zabudla v lavici a potom si nemala do čoho doma robiť úlohu. Takto to má byť? Nemohli by si z tých fotokópií robiť cvičenia v škole a hneď ju vložiť do portfólia, nech v tom majú poriadok?

Chýba mi tu skôr dôslednosť a systém, nie rýchlosť. Cítim tu snahu o medernizáciu vyučovacieho procesu, ale kde sú staré dobré rituály a dôslednosť? Tie už akože neplatia? Nie je možné, že deti aj preto nestíhajú v škole a že im veľa úloh zostáva na doma? Toto má byť tá reforma, toľko a toľko cvičení na hodine, lepšie 5 ako 3, a len rýchlo a rýchlo? A k tomu navyše všelijaké kreatívne veci, ktoré už prestávajú byť zábavou, ak sa majú robiť ešte navyše normálnej práce v škole a DÚ? To potom možno boli lepšie tie staré učebnice so zopár cvičeniami, a potom šikovné panie učiteľky vyrábali podľa potreby žiakov ďalšie.

Viem si veľmi živo predstaviť, ako by dcéru bavilo už čítať Psíčka aj mačičku, aj Danku aj Janku, aj Maťka a Kubka a zapisovať si niečo ot om do čitateľského denníčka - to ona veľmi rada, také veci. Alebo akoby ju bavilo doma si robiť písmenká z kúskov látky, čí písať slohy. Často aj píše na počítači malé príbehy a je to veľmi dobré - málo chýb a dá sa to čítať. Ale to by asi nemohla byť demotivovaná z toľkých dorábiek a úloh.

Naša trieda je vraj celkovo veľmi šikovná, patrí k silným ročníkom. Je tu veľa detí s odloženou školskou dochádzkou, mnohé sú aj o rok staršie do ostatných. Aj mladšie, menej rýchle a šikovné deti ale učivo podľa osnov zvládajú relatívne bez problémov. Ani naša dcéra teda oficiálne nemá žiadny problém. Len ju vraj treba zrýchliť?!Potom by vraj nemala na doma toľko úloh.

Už nemám nervy dcéru zrýchľovať, ani postupne ani nijako, lebo mám pocit, že sme dosiahli hranicu primeranú jej veku, a stresovať sa. Podľa mňa je už dosť demotivovaná a pravdupovediac ju skôr obidvujem, že to zvláda aj tak a vždy znova a znova sa pustí do tej svojej kôpky úloh. Myslím, že to ani žiadnemu dieťaťu nepridá na sebadôvere. Uvažujem však o tom, či nebude problém v triede a v tom, ako je vedená. Otvorene si myslím, že pani učiteľka má síce dobré nápady, ale nemá skúsenosti s ich praktickým a dôsledným zavádzaním v triede.

Ako to vidíte vy? A čo s tým?

Vopred ďakujem za odpoveď.
Jaruška
 
Príspevky: 2351

vybrali.sme.sk linkuj.cz facebook linkedin google live jaggcz addthis

Späť na Kolektív pedagógov Súkromnej ZŠ FINESA

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 0 hostia