Priveľa úloh pre druháčika - demotivácia?

[ img ]

Pedagogická poradňa pre školáčikov 1.stupňa má pomáhať rodičom školáčikov, poskytnúť pomocnú ruku pri bežných problémoch detí, ktoré spolu s rodičmi ešte len začínajú objavovať školský svet.

Je to pre ne nová planéta, s novými dojmami, podmienkami, a aj obyvateľmi.

To sú starší spolužiaci, ktorí sú tu už doma a predovšetkým pani učiteľky, či lepšie povedané jedna pani učiteľka, veľmi dôležitý a nenahraditeľný sprievodca po cudzej planéte. Spolupráca medzi dospelými, ktorí majú spoločný záujem, ich vzájomná korektná komunikácia a rešpektovanie potrieb dieťaťa a školy je takisto nenahraditeľná.

Ambíciou našej poradne je tejto spolupráci napomáhať, odpovedať na otázky rodičov, prispieť odbornou radou, vyplývajúcou z dlhoročnej učiteľskej praxe, či už v klasickej základnej škole, alebo súkromnej, kde sa vyučuje podľa moderného a efektívneho modelu Integrované tematické vyučovanie.
www.skolafinesa.sk
vybrali.sme.sk linkuj.cz facebook linkedin google live jaggcz addthis

Priveľa úloh pre druháčika - demotivácia?

Poslaťod Jaruška »

Dobrý deň, chcela by som sa spýtať na váš názor.

Máme dcérku druháčku. Minulý rok v prvej triede všetko prebehlo hladko - je bystrá, šikovná, o všetko sa zaujímala, do školy chodila s radosťou. Pekne si navykla robiť aj úlohy, trvalo jej to tak cca a maximálne hodinu denne aj s čítaním a všetkým dohromady. Niekedy aj menej. Veľmi dobre číta, už aj knižky pre deti, s písaním sme ju museli povzbudzovať, ale zvládli sme to. Veľmi rada píše na počítači alebo tlačeným písmom, tam nemá skoro žiadne chyby, stále nám píše odkazy a vymýšľ a si aj kratučké rozprávky. Matematika tiež bola ok. Minulý rok nemali v stredu úlohy, aby si oddýchli. Na víkend mávali tiež iba dohromady na polhodinku / hodinku (jej to tak trvalo), bolo to fajn.Nové učebnice sa jej celkom páčili a aj mne pripadali celkom podnetné a celkom dobre sa z nich naučila čítať a počítať.

Celé prázdniny úplne vypla, okrem knižiek, ktoré sme čítali. 2 týždne pred koncom prázdnin sme začali písať diktátiky a počítať - všetko nabehlo do koľaje, hoci prvé dni opakovania to nebolo jednoduché. Ale stálo to za to a myslím, že deti by mali cez leto vypnúť, vybehať sa, zmocnieť , aby boli v kondičke na školský rok.

Ale čo sa nestalo: Majú novú pani učiteľku. A na hlavné predmety staré učebnice, okrem M. A oveľa viac úloh. Trvá jej aj 2 hodiny, kým to spraví. A už aj v stredu. A na víkend dostávajú ešte viac úloh (ako sa vyjadrila pani učiteľka).Príklad úlohy v týždni: Odpísať celú jednu stranu z čítanky - napríklad nejaký príbeh (cca 30 minút, lebo je to náročná aj na výdrž, aj na skotrolovanie). Naučiť sa jednu básničku - napríklad Po nábreží koník beží. Urobiť jedno cvičenie zo slovenčiny. Celá jedna strana z matematiky ( caa 3-4 cvičenia).

Kedy to má akože robiť? V družine - ale to všetko nestihne? Keď príde zo školy? A kedy sa má potom hrať? Alebo večer, ale to by sme museli začať už o piatej, lebo treba rátať 2 hodiny a to by už bola unavená. A čo my rodičia? Dieťa je cca 8 hodín v škole a ešte potrebuje, aby sme na neho 2 hodiny dozreli aj doma, sem - tam pomohli a povzdbudzovali ho, aby to ešte zvládlo a ďalšie cvičenia a ďalšie odpísané veci a ešte nakoniec aj básničku?????

Vidím na nej, že je demotivovaná. Je to veľmi náročné ná výdrž a koncentráciu. A nemám pocit, že by jej to extra pomáhalo sa zlepšiť. Keď sa pýtam, čo robia v škole, tak nejaké fotokópie, alebo málo vecí. Ja už neviem. Možno je to tým, že ich je v triede vyše dvadsať a viac ako polovica chalani (s odloženou školskou dochádzkou, takže aj o rok starší a nezbední). Dcérka už nie je taká zvedavá, vidím, že mnohé veci robí nanútene. Už sa toľko neteší do školy, ako predtým. Mnohé veci už vyslovene memorujú, napríklad poučku o hláskach a písmenách, a keby som jej ja nevysvetlila, čo to je, tak tomu nerozumie. Som sklamaná.

Je to takto dobré? Ja nemám ten pocit. Tiež som učiteľka, ale nie na prvom stupni. Ja nemám pocit, že žiakom pomôže, ak ich zavalíme do vyčerpania úlohami. Nechcem sa pani učiteľke do toho pliesť, ale vôbec nie som presvedčená, že to má zmysel. Sťažujú sa aj ostatní rodičia.Hlavne cez víkend je to komplikované, lebo to by bolo potrebné vyhradiť aspoň jedno popoludnie na úlohy, a kedy? Čo máme obetovať? Výlet? Návštevu starej mamy?

Nestačilo by jedno cvičenie z každého a nech si doma docvičí každý, čo potrebuje? Tak maximálne pol hodinky - trištvrte na úlohy? Veď to by si deti mohli robiť aj samostatne a rodič by len v prípade potreby skontroloval a docvičil.

Čo si o tom myslíte? Je to tým, že nevidím pedagogický zámer pani učiteľky, máme vydržať, bude to mať zmysel? Alebo sa s ňou porozprávať?
Jaruška
 
Príspevky: 2351

Re: Priveľa úloh pre druháčika - demotivácia?

Poslaťod Finesa »

Dobry den, Jaruska,
tak sa tesime, ze ste uz v predstihu urobili to, co by sme Vam aj my poradili , a sice, ze ste sa obratili na ucitelku. Uz sme to tu spominali, ze v skole je rodicovi partner ucitel.
Skolska reforma, respektive statny vzdelavaci program vyrazne zredukoval osnovy v rocnikoch, ktorych sa reforma tyka, na 1.stupni je to terajsi 1. a 2. rocnik ZS. Nevidime preto relevantne dovody na taketo pretazovanie dietata, ake opisujete, navyse, ako ucitelka, sama dobre viete, o co tu ide. Menej faktografickych vedomosti, teda drilovania a biflovania poucok, viac aplikacnych uloh a projektoveho vyucovania.
Podla nasho nazoru a skusenosti, pre druhaka su optimalne domace ulohy, ktore mu zaberu NAJVIAC 40 minut, bezne vsak tak na cca 25 minut denne. Ide skor o to vytvorit studijne navyky uz aj v takomto nizkom veku, proste aby si deco spomenulo na skolu aj doma a v pripade potreby precvicilo ucivo, kde mu to az tak nejde. Bez spoluprace s ucitelkou to vsak nejde, tie instrukcie musi dat jednoznacne ona, akou formou, to uz je na nej - odkazom v zrkadielku alebo zosite, osobne, ak sa da a pod.
Dobre je poobzerat sa okolo seba, poradit sa s ostatnymi rodicmi, napr. na rodicovskom stretnuti, ako oni veci vnimaju, ake maju skusenosti, ci aj ich deti riesia tie iste problemy, hovorite vsak, ze sa stazuju aj ostatni rodicia.
Niekedy vyplynie fakt, ze ziacik potrebuje poradit od specialneho pedagoga, je to len pre dobro veci, poradi Vam, ako stimulovat dieta tam, kde je to nutne. Zavery Centra specialnopedagogickeho poradenstva musi skola akceptovat.
Vyhradte si aj urcitu konstantnu hodinu na domace ulohy, kazdy den o tom istom case, male deti maju radi stereotyp, na rozdiel od nas, dospelych :) Dohodnite si povedzme o piatej zacneme s DU, dovtedy si oddychni, pohraj sa, pobehaj vonku.
Pri ulohach malej pomahajte, povzbudzujte ju a chvalte, aby sa jej ucenie nesprotivilo.
Vsetko dobre prajeme
Finesa
 
Príspevky: 41


vybrali.sme.sk linkuj.cz facebook linkedin google live jaggcz addthis

Späť na Kolektív pedagógov Súkromnej ZŠ FINESA

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 0 hostia